TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

September 15, 2010

Ini cerita hari raya saya .


1 SYAWAL


Kebiasaaan . Ntah kenapa syawal kali ini aku semacam tader rasa . Aku ta rasa semangat raya itu dalam diri aku . Pagi pun aku bangun dalam pukul 8 lebih macam tuh laa . Sambil maseh memeluk bearbear gemok , termenung merenung ceiling bilik . Hmm . *melepas nafas berat* . Dengan gaya habis mamai lagi aku bukak wardrobe cari kurung moden hitam aku . Wahh ! Baru semangat tengok kaler baju aku yang hitam tuh . Haha (: Malas-malas aku jalan na g iron baju . On suis iron . Dengan rasa penuh kaseh sayang aku gosok baju , kain , selendang . Memang laa ! Gaya pakai aku serba hitam raya tahun ini . Ntah . Aku sangat beriye-iye laa cakap ngan mak , Adik na raya tahun neh pakai baju hitam . mak ngan abah aku awal-awal pagi lagi dah siap . Kakak aku ? ntah , Aku ta tahu . Malas laa na amek tahu . Dia dah besar pandai laa urus hari dia sendiri . Lepas mandi , siap-siap ala kadar .

Tanpa memakai selendang baru aku tuh . Aku ngan kakak aku g rumah nenek belah mak yang jarak hanya beberapa depa tangan aku neh jeh . Haha . Nenek , atok ngan pacek mat aku . Eyh ! anak bini dia tader . Hahh ! Bagos laa . Ade un buat saket hati aku jeh . *raya un aku stil otak jaat lagi* Ahh ! lantak laa . Bini pacek aku tuh yang berlagak cari pasal . Sape suruh . Pegi laa kau . hee . Aku tengok nenek aku ngah makan ketupat rendang bagai . Aku ngan akak aku pun makan laa sekali . Sedapnyer rendang nenek aku tahu . Pehh ! Terangkat laa .
Dah abes makan , minum di pagi raya .
Aku salam atok nenek , pacek aku . Maaf-maaf segala .
Ish ! cehh . Ta dapat duet raya un . *nenek aku kata esok dia bagi*  pacek aku ? Huhh . kedekot anak buah 2 orang neh pun tanak bagi . Taper2 . Naty anak cik mat dah besar . Tanak adik bagi duet raya kat dorang . Keh keh . 

Eyh ! mak aku call laa plax . Cakap , abah aku ajak g uma pak uda(abang abah aku) . Wahh . Raya sana best-best . Sedara mara dorang ramai . Gempak oh ! Kumpul kat uma tok mat . Huu . Semua sakan baju lip lap lip lap . mata kaler-kaler .Aku gak yang simple jeh un . hee 
Saket perut laa . Macam-macam makan . Kueh raya cik kika sedap laa . na dekat suku balang aku tibai . Haha . Bia laa dah nama un hari raya kan . kan ??

2 SYAWAL
Abah aku cakap hari neh balik kampung kat johor . Yeay ! suka neh  yela bukan selalu dah aku balik sana sejak arwah atok dan nenek aku meninggal dunia . Jarang-jarang dah . Yang tinggal pun adik beradik abah aku yang merangkap pacekpacek macekmacek aku .
Aku siap kali neh boleh laa santek sikit dara semalam . Cehh ! *perasan*
Aku pakai kurung cotton pink2 lagi tahu . Haha . Pukul 8-9 camtuh laa baru gerak . adehh . Lambat plax na sampai . Nasib ta berapa na jam jalan tuh . Hmm . terus g uma cik ana aku . Semua memang dah kumpul uma dia . Pak long , Pak usu . Pak ngah ? ntah . pak tam ? terengganu(rumah baru dia) .
Lepas salam-salam semua . Aku dok kat meja makan . Haha . Apa2 ? Ye . Aku memang suka makaan time raya cenggini . Aku amek pinggan sendiri , makan apa ada . Dah biasa . Ada ketupat biasa+palas , lepat(lontong) , rendang , opor ayam dan sayur goreng jawa tuh . Sedap weh ! Bertambah aku makan . Hee .

Dalam kul 3 lebih abah ajak g kampung . Na ziarah pusara arwah atok dan nenek .*sedih*
Pak long aku ajak g raya sekali . Ukee ahh . Aku ikut jeh . Tapi cik ana aku suh makan tengah hari dulu . Gilo ! Perut aku na meletup dah kot . Tapi raya punya pasal aku makan laa jugak .

MENU MAKAN TENGAHHARI RUMAH CIK ANA
nasi putih
asam pedas ikan mayong
ikan kembung goreng
sayur chap chai
air buah campur

Saya sangat kenyang laa . pheww .
Then . Siap na g uma kampung + beraya . Family aku dah gerak dulu sebab na g kubur dulu . Mereka-mereka dah g pagi raya semalam . Hmm . Penad laa g beraya neh . Banyak rumah , aku pun banyak cuci mata . Hehe *gatai* bia laa . Bukan selalu . 
Haa . Nostalgia raya yang aku rasa aku ta kan lupa . Haha *gelak gila* Sampai rumah ketiga kot pak long aku tetiba terpandang capal dia sebelah lain sebelah lain . Ahaha . Neh baru true raya sakan . G beraya sampai ta tertukar kasut sendiri . Keh keh . Abes semua anak beranak gelak kan pak long aku . Ish . Kesian plax sama dia . Hee . Dah ta pasal-pasal patah balik uma tadi . G amek capal pak long . Haha . Pak long aku neh pun . Apa laa yang dia ingatnye .

Dah Na malam pun . Pergi balik uma cik ana . Haa . Sudah . Dia buat laksa johor plax . Pebret saya laa ! Yes . SUKA . Ehee ~ [^_^] . Aku dah sengih neh . Terima kasih cik ana . Suka betul tahu cik ana aku neh masak-masak . Dah laa sedap . Dan terima kasih juga kat mak usu dan mak ani yang turut bersama-sama masak laksa johor tuh . Ehm , lupa kot na amek gambar . Kalau ta boleh aku share kat blog terchenta aku neh . HEE ~










Post a Comment

0 orang sedang sengih comel: