TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

October 10, 2010

Zaman kanak-kanak .



Ntah kenapa sejak dua menjak tiga menjak neh , aku asik teringat zaman kanak kanak riang ria aku tuh jeh . 
Hahh . Petanda aku semakin meningkat umur neh . haha . Nak kata aku tua lahh tuh kan ? Cehh ! kuang asam keping sungguh . 
Ye . even kat sekolah time waktu senggang*macam kat sekolah tuh free manjang*
pun aku sebok cakap borak pasal zaman kanak kanak aku . Lagi lagi ngan member semua . Abes kot segala jadah cerita keluar . Dan kawan aku sorang neh , masuk jeh korum dah kata aku kecik kecik dulu selalu main kawen kawen . dah laa dia lelaki . Mau kitorang gelak bagai na gila . Ahha . Lawak doe . Siyez !
Dan korang semua pun tipu lahh kalau cakap korang ta rindu zaman kanak kanak korang . Aku , sumpah rindu weh . Agak agak lau boleh putar balik masa neh , aku na stay zaman kanak kanak tanak tua tua dah . Ahha . Gaya boleh jeh . Lawan takdir dah tuh .
Tapi sungguh aku sangat sangat rindu masa tuh . Main dengan budak budak taman , sepupu sepapat , kawan sekolah .
Haihh ! Rindu . ^_____^
Bila kenang balik macam macam yang aku main masa kecik cumel dulu taw*sekarang pun aku maseh cumel ! perasan * . Sekarang ta merasa dah . Dan aku rasa budak budak zaman sekarang tader dah na main main macam zaman dulu . Kalau ada pun mungkin sikit . Sikit betul lahh kan . Yela , daripada yang aku tengok , nampak ngan mata bulat aku neh . Budak sekarang lebih suka ngadap game . Dengan PS 1 2 3 , PSP . Ntah apa lagi lahh . Aku ta amek port benda neh , sebab ta into lahh ngan aku . Ta mencabar kott . Dok terperap ngadap benda tuh , tader pergerakan kaki tangan kepala semua segala lahh . Masa kecik dulu aku selalu main masak masak . Of cos lahh kan , aku kan perempuan sejati . Cehhwah ! Tapi tader lahh all the time aku na main masak masak tuh . Abes daun pokok mak aku , jiran jiran aku ngan kawan kawan aku petik . Haha . Kesian macek jiran aku . Maaf ler macek . 
Then , ada gak aku main galah panjang ,tengteng , baling selipar , rounders , mandi sungai , tangkap anak ikan .
Hahh ! part mandi sungai tangkap anak ikan paling best . Munk aku tak kan lupa lahh sampai ke tua *in case aku nyanyuk lahh*
Sanggup uh siang siang panas dah keluar rumah mengayuh beskal jumpa kawan kawan na pergi tangkap ikan , udang . Bestnyer ! Sampai selipar aku , kaki aku termasuk dalam selut lumpur pun ada taw . Haru ! Balik jeh rumah , ngan baju basah , muka comot . Haha . Nasib mak ta membebel .
Tapi paling aku rindu rindu na main baling selipar . Selalu main kat kampung ngan sepupu . Bila sekarang na main besar besar neh pun tempat dah tader . Bangunan sana sini . Na tangkap ikan pun sungai dah kotor keruh . Ta jernih macam dulu dah . Waa . Hai , naty time aku dah ada anak , mesti anak aku ta kenal dah game traditional neh . Ada na kenal pun mungkin congkak , batu seremban , tengteng . Alahai , gila sopan lahh main neh . Ta suka main batu seremban dulu , aku ta expert cam akak aku . mesti asik kalah jeh lahh . Hee .

Zaman kanak kanak adalah yang terbaik lahh !
galah panjang


tangkap anak ikan


batu seremban


tengteng


baling tin dan selipar


rounders


Nasib lahh pacek google ada dapat aku cari gali mainan neh semua . Rindu jeh na main benda neh balik . Hmm .



4 comments:

  1. kau penaung kelab permainan tradisional ke apa ?
    hahaha :))

    ReplyDelete
  2. cehh . kurens ! hahh . biasa lahh . buda2 tuh yg dah vote aku . maklum lahh ku kan cumel . keh keh

    ReplyDelete
  3. heee... memori sialm kembali...baling selipar...arggggh....rindunye

    ReplyDelete
  4. gdoupt : ehee . jeng2 . flas back flash back . haha . jujum p main baling slipar sama sama . (:

    ReplyDelete