TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

November 14, 2010

Aku dah bertunang !

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.




Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.

nota cumel : hahh ! ntah2 aku pun dah bertunang kott ! kehkeh . dapat artikel neh masa tengah galak jalan jalan kat fesbuk . saja na share . (:

7 comments:

  1. yup . tahu taper , benda neh selalu orang main2 cakap jeh .

    ReplyDelete
  2. hehe, betol2~ mcm kes sy la ni. sy btunang cmni je la~ kawen nti pn simple je. xnak bazir2~ n_n"

    bez lak entri ni :D

    ReplyDelete
  3. hmmmmmmmm.... mkne'e aku.......dahh.......

    ReplyDelete
  4. aku prnh bertunang laa ni eh ?
    mcm tak caya pulak . ngee ~

    ReplyDelete
  5. ^_^ heee. kalo b4 nie ade 7 bf mkne'y da 7 kali putus tunang la eyh? c(: harap² kali ke-8 nie kekal lah. amin. *alamak t'gedik plak. heheh :D

    ReplyDelete
  6. ezad nimo : ohh yeke . simple giler ahh . hee . kawen naty jemput eyy . hehe

    sue : haa ! tataw . kau dah jadi tunang org ler tuh .

    ekin : confirm ! haha

    mira : hahaha . ta dpt na d pastikan . (:

    ReplyDelete