TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

November 14, 2010

Permasalahan realiti .

Selamat malam minggu buat kalian .
Terima kasih atas sokongan anda semua terhadap saya selama ini . Yang mana sentiasa buat hidup saya sentiasa ceria dan tersenyum cumel sentiasa .
Ya , cik liyana memang cumel . Harap maaf jika ada di luar sana yang termuntah hijau tergolek golek sakan baca statement ini . Keh keh .

 Sudah , aku ta biasalah na guna saya saya awak awak neh . Kembali kepada kata nama seperti sebelum ini ye tuan tuan puan puan sekalian .
AKU !
Oke . Malam neh tangan aku terasa ringan ringan na menaip suatu permasalahan realiti yang senantiasa berlaku dalam hidup manusia . Cehh ! gaya berat jeh tajuk aku kott . HAHA . Biar lahh . Aku pun teringin juga apa na kongsi rasa realiti yang menggunung dalam jiwa sanubari aku . Wahh ! Gempak gitu .



Permasalahan realiti yang aku na cerita cakap neh aku rasa mungkin hanya terjadi dalam segelintir manusia je . Tader lah aku kata semua setiap satu nya sekali . Segelintir atau sesetengah mungkin . Pernah ta sekali dalam hidup kau , kau rasa dikhianati ? Atau kau rasa tertipu ? Atau kau terasa dipermainkan ? Atau kau rasa kau diperalatkan ? Atau kau rasa yang seumpama dengan yang aku sebutkan sebelum neh ? Oke ! Biar aku direct jeh lah . Susah susah plax aku na cakap gaya terhormat ala ala cakap dalam forum . HEHE . CURANG ! Haa ! neh laa dia satu perkataan yang aku rasa setiap manusia akan faham dan terus fikir pasal apa apa yang terlibat dengan curang . Betul lah kan ? Apa yang aku tengok dunia sekarang masalah curang neh dah jadi semakin satu perkara biasa . Bila kau baca surat khabar ta kira mana mana channel punya surat khabar kan . Paling kurang mesti ada satu cerita pasal curang neh . Then , cerai berai , bunuh bunuh , simbah simbah (asid), kelar kelar dan sewaktu dengannya . Kau ta rasa ke neh da jadi macam perkara yang sangat sangat ta patut berlaku dalam kehidupan sesebuah manusia ? Bila berlaku kes curang neh mula lah yang itu salahkan yang ini . Yang ini salahkan yang itu . Dan ta kurang jugak yang sepatutnya bertindak sebagai penyuara segala punca seolah melepaskan tangan . Sedap sedap kau jeh eyy na lari bila dah buat taik kat orang orang yang sepenuhnya percaya sayang kau bagai na giler *mungkin ta giler , aku jeh suka suka na tambah . 


Bila cakap masalah curang neh kan , semua pasti sinonim dengan istilah LELAKI manusia yang selalu curang . Yeke ?
Aku pun ta boleh na suka suka approve terus statement neh sebab aku ta buat research lagi pasal benda neh . HEE
Tapi kalau mengikut pengalaman aku yang ta adalah banyak mana neh kan . Aku sendiri mengaku yang lelaki memang sinonim dengan perkataan curang . Sebab ? 
Sebab jadi kat diri aku sendiri . Opss ! HAHA . Ala , tapi taper aku rilex jeh . Biasalahh benda neh boleh berlaku kat sape sape jeh kan . Dan aku termasuk salah sorang insan tersebut . Waa *kesat airmata dengan hujung baju
Kadang kadang rasa bengang gak dengan segelintir lelaki yang mempunyai perangai curang ta setia neh . Contoh , yang berlaku dekat aku dan sekeliling . Kawan aku yang mengalami permasalahan curang neh . Haihh ! Ta sanggup aku na tengok air mata insan yang aku sayang tuh . Yela , kau pun satu kawan . Kenapa lah kau merelakan masalah curang neh berlaku dalam hidup kau padahal kau boleh tahu terang terang itu adalah curang kan . Dan bila kantoi kau akan merana . Maaf lahh pada kau , anda atau mereka yang terasa . Aku cakap umum . Untuk semua . Apa punca utama yang buat lelaki neh boleh curang ? Mungkin punca diri sendiri , pasangan mereka , pengaruh sekeliling atau keadaan ? Kalau kau seorang yang setia ta mungkin kau akan bertindak curang dengan pasangan kau kan ? Hmm .


Kalau yang neh plax macam mana ? Apa korang na kata bila perempuan plax yang curang ? Aku selaku manusia yang bernama perempuan malu weh bila tahu ada kaum sejenis aku yang ta segan silu untuk berlaku curang . Apa yang kau na dalam hidup kau sebenarnya ? Kau semacam ta bersyukur dengan apa yang kau dah dapat kan . Manusia sekalian ! Janganlah kau berlaku curang sebab kau akan buat hati pihak yang satu itu bagai dicarik carik tahu .Memang lahh kau yang rasa manisnya tapi pernah kau fikir perasaan insan yang kau perlaku kan sedemikian ? Ta patut sungguh kau buat begitu tahu . Kau riang ria bila berlaku curang , Tapi cuba kau fikir kalau pasangan kau plax yang curang dengan kau ? Sakit ta ?

Aku teringat beberapa hari lepas seorang manusia yang layak aku gelar adik sebab dia baru limabelas . Tengok . Kecik kecik lagi dah ada masalah curang neh . Seorang lelaki yang boleh mengadu kat aku tentang masalah cinta dia . Yang mana gf dia yang selalu sakitkan hati dia , yang boleh curang dengan dia , yang sering mempermainkan perasaan dia . Adik , adik sekolah lagi tahu . Jauh lagi perjalanan hidup adik . Masa dia cerita tuh aku berupaya menjadi pendengar yang baik . Aku berupaya menasihati dia dengan lembut . Sampai lahh dia pergi slowtalk dengan gf dia dan aku tunggu dan lihat jeh dari jauh . Sebab aku tanak masuk campur lagi . Bila dah teruk baru aku akan cakap dengan gf dia . Then ta lama tuh , adik lelaki neh datang balik kat aku . Menangis . Oh no ! Aku ta sangka yang dia akan menangis disebabkan perempuan tuh . Dan aku nampak gf dia boleh lagi gelak gelak macam tader apa . Penad aku pujuk adik tuh taw . Taper . Akak ta kesah pun dik . Akak pun tataw lahh apa gf kau na lagi . Na kata kau ta hensem , akak pun suka tengok muka kau . Na kata kau ta baik , kau punya lah baik . Suka tolong orang semua .

Inilah dia penangan masalah curang . Bukan curang neh jadi kat manusia dewasa jeh . Budak sekolah pun ada . Aku pun ta tahu na kata apa lagi . Susah na bendung sebab benda neh perlukan kesedaran individu itu sendiri . so ,sama sama lah fikir kau na jadi manusia yang setia dengan pasangan kau atau kau na jadi manusia yang sentiasa menghancurkan perasaan manusia lain . (:

Post a Comment

0 orang sedang sengih comel: