TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

December 20, 2010

bunga telur VS cupcakes


Trengtengg..trengtengg..tengg.. Huishh ! Ada kerja giler ke kott aku kawen na ada iring music kawen cam omputih tuh ke kann . Memang kena lempang bertubi tubi ngan abah tershenta lahh . Confirm ! HAHA . Eyh , sebentar ye anak anak . You all jangan salah faham plax . Aku belum kawen lagi lahh . Single mingle aje neh taww . Na kawen hapernyerr ? Bukan setakat calon , encik boipren pun aku tader taww . Wahh ! Gaya macam promote diri jeh neh ?-____- HAHA . Tuh lahh aku bukan saja tanak ada boipren neh , tapi aku dok tunggu sultan zimbabwe tuh haa . Asal lahh ta masuk minang aku neh ? Penat dah i tunggu neh . HAHA *gatalgedikss
Biasalahh pepagi buta yang sungguh syahdu dan kesejukan menusuk tulang kuat aku neh memang lahh otak aku ala ala na masuk bawah tanah sikit . Melalut merapu tertonggeng terbalik . Oke ! Abaikan abaikan segala kata tokok tambah yang agak haru tuh ye .
Bunga telur vs cupcakes ? Apakah ? Laa , neh lahh yang rajin jarijemari halus lagi runcing aku na menaip . Ntah kenapa lahh tetiba kepala otak aku neh terfikir pasal bunga telur segala tuh . Ish ! Korang jangan fikir aku gatal na kawen plax . Tader maknanyer . Aku muda belia lagi , belajar pun ta abes , makan pakai pun mak abah tanggung lagi kan . Mungkin sebab sekarang neh cuti sekolah yang mana memang teramat sibuk sibuk lahh bila time cuti sekolah jeh mesti punya lahh kenduri sana kenduri sini . Tuh , kat mailbox dapur aku tuh . Berlambak aje kad jemputan kawen sana sini dari segala ceruk tempat . Kau cakap jeh na kaler apa , fesyen apa . Berbagai lahh ! Dan bila jeh mak abah aku balik jemputan tuh kan , mesti lahh ada bawak balik barang kudapkudapan ke , bunga telur ke , cupcakes ke gula gula ke , potpuri ke . Haa , tuh ta masuk kalau sedara mara kau yang buat majlis kan . Aku confirm lahh mesti ada punya bonjrot yang korang bawak balik . Korang taw ke bonjrot tuh haper ? Hahh ?! Tataw , aishh . Pi lajulaju tanya mak ayah korang . Ta pun tuk nenek opah wan korang . HEHE


Dan selalu mesti ada lahh jugak dapat telur orang kawen macam neh kan . Tempat letak telur pun sekarang tader dah na pakai kotak cam zaman dulu dulu tuh . Sekarang advance dah , ada yang letak dalam bakul ta kira lahh rotan ke besi ke berkerawang awan larat bagai ke . Aku suka jeh kalau orang kawen tuh bagi telur rebus daripada benda lain . Sebab aku sesangat suka makan telur rebus . Tapi telur rebus orang kawen jelahh . Telur rebus biasa tuh aku ta makan . Korang perasan ta telur rebus orang kawen neh sedap . Rasa nikmat jeh makan dari telur rebus biasa . Mak aku kata , tuh sebab berkat orang kawen . Yelah , membina masjid kan . Tuh pasal lahh telur orang kawen neh sedap . Na na plax yang ala ala masak ta berapa na masak tuh . Cantik jeh kuning dia . Kena plax letak kicap cap haper haper jela yang korang suka . Memang syok lahh . Aku ingat lagi , ntah time bila ntah . Aku terhilang ingatan sekejap . Aku pernah jeh berebut telur orang kawen neh ngan mak aku . HAHA . Lawak doe ! Telur tuh dah laa sebutir jeh kan , mula mula aku kata tanak bila jeh mak aku dah kupas semua , menggatal plax dah mulut aku neh na . Wahh , kemaen aku lagi taw . Tapi aku makan half jelahh . Tader aku makan semuanyer , aku kan anak yang baik *cehh , ye ye jeh . Half lagi tuh aku bagi mak aku . Aku pernah buat eksperimen taw *bajet ala ala einstein sebentar masa sepupu aku kawen dulu , banyak lahh lebih telur rebus dia tuh . Bawak lahh balik sorang sikit . Then , try lahh letak kat luar jeh ta letak dalam frigde pun . Kau tahu , dekat 10 hari taw telur rebus tuh tahan , ta busuk pun . Cuba kau buat kat telur rebus biasa yang kau boleh rebus bila bila tuh jeh . Haremm .. Baru 2 hari kau letak kat luar memang confirm lahh dah busuk ta boleh makan dah .

Tadaa . Tapi sekarang neh aku tengok trend orang kawen dah berubah . Ramai dah yang ta bagi telur rebus time walimatul urus dorang kan . Taw lahh zaman dah berubah , dunia dah maju . Dan sekarang telur rebus tuh dah diganti dengan cupcake lahh , muffin lahh . Kalau boleh segala cake bentuk comel comel lahh dorang na bagi . Memang lahh aku giler cupcake tapi kan aku senanyer ta suka kalau orang kawen neh bagi cupcake untuk guest dia . Sebab bagi aku telur rebus tuh lagi ada value dia . Abah aku cakap , telur rebus tuh bukan saja saja jeh orang bagi time kenduri kawen tuh . Telur rebus tuh simbolik . Simbol untuk mendapatkan zuriat , meramaikan lagi umat Muhammad S.A.W. kat muka bumi neh . Sebab tuh lahh kenduri kawen dari dulu lagi bagi telur rebus neh kat tetamu jemputan dia . Haa , lebih kurang camtuh lahh abah aku cakap .


Dan itu ta masuk lagi yang sekarang orang lebih suka bagi gula gula ta pun dalam kata lain jajan . Tapi aku ta nafikan ada jugak yang bagi gula gula dan bunga telur sekali kan . Itu mungkin bajet dia lebih lahh . Aku rasa ramai orang yang buat majlis kawen sekarang bagi gula gula sebab senang . Mudah kan ? Ta payah na tunggu rebus telur , kang kes lain plax bila salah jaga api , terganas masukkan telur lagi , ada telur telur yang pecah plax . Sebab sekarang dah ta macam zaman dulu , dah ta macam kat kampung kampung . Yang mana bila ada kenduri kendara orang kampung jiran setempat berkumpul rewang sama sama . Masak sama sama . Sekarang apa apa jeh , dah ada khidmat katering . Yang sekepala 8hengget lahh 10hengget lahh . Cuma sedia duit jeh . Dan sebab orang sekarang semua sibuk dengan hal diri masing masing . Dah kurang na bercampur buat rewang macam kat kampung kampung tuh . Dan ada jugak kampung pun dah tader sistem macam tuh . Semua pakai katering . Even , abah aku pun cakap kalau akak aku kawen naty , pakai katering jeh ta payah penat penat na masak sendiri , rewang segala . Tapi aku lagi suka suasana kenduri yang macam tuh . Yang ada rewang semua tuh . Seronok !


Cantik plax aku tengok bunga telur pattern macam neh . Wahh ! Terfikir gak kott aku kawen naty na bagi tetamu semua bunga telur macam neh . Haa , Aku kawen naty aku na bagi telur rebus jugak . Aku tanak bagi gula gula tuh semua . Sebab aku tanak warisan neh hilang . Aku tanak naty zaman akan datang orang lupa terus untuk bagi telur rebus time kenduri kawen . Naty semua sibuk bangga bagi cupcake , gula gula , keropok masa kenduri kawen . Aku tanak macam tuh . 


Kenapa aku letak gambar neh ? Motif ? HAHA . Tengah rancak google sana sini . Jumpa cupcake neh haa . Comel ! Buat hantaran pun lawa neh . HAHA . Sah lahh otak aku dah ada wayar putus mana mana neh sampai dah fikir hal hantaran segala . HAHA . Tapi kalau aku dapat cupcake camni kan . Aku na makan rasa sayang jeh . Comel sangat . Kalau korang pun mesti agak na makan tanak makan kan . 

3 comments:

  1. wahh mcm2 pesen org kawen kan....

    ReplyDelete
  2. azi : ehee . taw taper . bagai na rak lagi .

    shaz : tuh lahh , na kawen pun kne pk bebanyak . hehe

    ReplyDelete