TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

March 25, 2011

manusia , perlu ke untuk berlagak ?

Memang aku rasa suka sangat lahh nak taip tentang benda neh . Bukan apa , aku teringat masa lunch tadi . Borak borak sikit dengan mak aku . Pehh . Memang tak boleh blaa lahh kan bila aku dapat tahu ada manusia yang macam tuh . Oke fine . Mungkin dia teruja giler lahh kan sampai statement dia orang boleh label dia berlagak kott . Hmm . Manusia macam macam . Sumpah lahh kekadang aku rasa nak gelak guling guling jeh tengok perangai manusia sekarang . Tak kira lahh yang dah lebih usia daripada aku ke , yang sebaya ke mahupun yang muda daripada aku . Ake memang suka memerhati sebab dari situ aku boleh belajar pasal kehidupan . Jangan ingat hidup neh senang . 
Oke . Aku bagi satu contoh lahh .
Macek A dan macek B ada anak lepasan spm . Then , baru baru neh result keluar . Nak jadi cerita result anak macek A boleh dikatakan cemerlang lahh kan . Anak macek B plax ala ala jeh . Tapi tader lahh teruk mana . Masih lepas syarat syarat nak sambung belajar . Macek B tanya lahh kat macek A neh result anak dia macam mana . Dan dengan nada serta gaya bahasa yang penuh bangga dia kata anak dia gitu gini . Sampai macek B agak terasa lahh kan . 
Hmm . Aku rasa kalau aku dah bagi situasi macam tuh korang pun boleh faham kan . Benda neh aku rasa kat mana mana berlaku . Bukan sekeliling aku jeh . Semua . Kenapa perlu cakap dengan berlagak kalau anak dia dah memang cemerlang ? Yup . Dia tak sedar ke dengan gaya gitu boleh buat banyak pihak terasa . Yela , kemampuan manusia lain lain . Kita kena bersyukur dengan apa yang kita dah dapat . Tak perlu keluar statement yang boleh buat orang rasa eiiyewwwwwwwwwwwwww !
Hahh ! Hambek kau . Sebab tuh aku selalu ingatkan diri aku yang manusia yang tidak ada apa apa neh jangan ingat tak guna . rezeki tuh ada kat mana mana . Tak semestinya kalau berjaya sekarang sampai bila bila tak kan ada jatuh jatuh . Dan tak semestinya kalau jatuh sekarang sampai bila bila tak akan berjaya .
Tapi tuh lahh manusia neh bila senang sikit cepat lupa diri . Cakap berdegar degar . Tapi masa akan datang kita tak tahu . Baek beringat daripada sekarang kan . 
Lastly , kata kata daripada Profesor Nur Liyana . Kejayaan seseorang bukan hanya terletak pada kepandaian sahaja tapi lebih pada usaha , peribadi dan sifat yang ada dalam diri seseorang .
Bukan selama lama nya kita hidup menongkat langit . Ada masa kita perlu pijak lihat ke tanah tempat berpijak . (:

1 comment: