TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

March 17, 2011

roti pratha , sambal tumis .

Hahh . Ye , aku taw aku kaki makan . Sebab tuh aku suka jiwa nak post pasal makanan pepagi camni . Haihh ! Bukan apa , tetiba aku teringin nak makan roti pratha . Tapi aku tak nak yang segera tuh . Yang bila bila boleh beli kat frozen market tuh . Aku nak yang home made punya . Aku rindu nak makan roti pratha yang arwah nenek aku buat . Semua gara gara petang tadi , elok ahh aku borak gelak gelak dengan mak aku . Aku cakap pasal kampung . Lama kott tak balik . Yela , kalau balik pun atok nenek dah tader . Tinggal pacek macek jelahh pun . Siyes rindu . :'(
Dulu masa arwah atok nenek ada , semua rajin balik kampung . Bila raya kumpul semua . Cukup adik beradik abah lahh . Happy sangat . 
Pagi pagi bila bangun mesti dah siap lahh roti pratha dengan sambal tumis nenek . Ntah bila nenek buat pun kitorang tataw . Aku sendiri pun tak pernah tengok time nenek buat . Sebab tuh tader sape pun yang reti buat . Tader pun yang reti nak buat sebijik macam arwah nenek buat . Sedap giler ahh . Aku makan sekeping pun tak cukup . Hee . Lepas tuh bila time jemur baju jeh . Semua bau kroni , yela dah basuh sekali kan dari atok nenek , pak sedara mak sedara sepupu sepapat semua . Best giler . Petang petang kalau boleh semua semua tujuh beradik abah nak lepak kat bangsal . Makan goreng pisang cicah sambal kicap . Beli rm10 pun tak cukup . Tuh tak campur dengan cucu atok nenek yang 23 orang tuh . Mau tak runtuh bangsal tuh . Tapi sampai sekarang oke lagi . Boleh golek golek riang lagi kata bangsal tuh taw . Hahh , korang taw tak bangsal tuh apa ? Siyes best kalau tidur kat bangsal kampung petang petang . Dengan angin lagi , nak plax belakang bangsal tuh sungai . Banyak plax ikan belacak tahu . 
Tapi semua tuh tinggal kenangan . Atok dah tader . Nenek pun dah tader . Yang tinggal pun atok nenek belah mak jelah . Tuh pun rumah sebelah jeh haa . Hari hari aku terjah rumah nenek aku . Hehh . Sambil tuh aku buat program jalan jalan cari makan . Nenek aku masuk sedap weh . Kalau kau makan confirm kau nak lagi .  Lagi lagi kalau mee kari nenek aku . Terbaek ! 
Memang tak dapat dah lahh nak makan roti pratha dengan sambal tumis arwah nenek yah aku . Hmm , rindu !

2 comments: