TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

April 13, 2011

ada orang kata nak jadi baik tuh senang dan susah .

Baik . Mudah jeh kan . Tak banyak perkataan pun . Satu tuh jeh . BAIK . Bila cakap baik orang terus akan fikir benda yang baik baik jeh . Tapi kan apa maksud baik tuh sebenarnya ? Hee .
Ada jeh yang akan bagi jawapan paling senang dan mungkin paling ramai akan kata . Ala , baik tuh baik lahh . Ye , betul lahh tuh baik tuh baik lahh tapi baik yang macam mana ? Kalau kau tengok seseorang yang rajin tolong ibubapa , jarang keluar rumah , jalan pun tunduk jeh dah boleh nak kata baik ? Oke , aku bukan nak kata jenis yang macam tuh tak baik . Ye , baik . Semua baik . 

Tapi kalau nak jadi baik daripada segala aspek . Kalau nak mengikut maksud baik dalam Islam itu sendiri macam mana ? Haihh . Betul lahh susah nak jadi baik . Perlu pengorbanan . Perlu kesabaran . Perlu disiplin . Ye , disiplin yang sangat tinggi untuk jadi seorang yang baik . Bukan senang nak tinggal benda yang dah selalu kita buat . Contoh , tengok cerita cerita kat tv yang sampai tahap lalai , dengar lagu hardcore yang maksud ntah haper haper . Hmm , banyak lagi sebenarnya . Bila fikir balik , ish jauhnya lahh aku nak sampai tahap baik tuh . Jauh sangat . Siyes kalau baca medium yang utarakan tentang seseorang yang baik neh . Hati aku terasa sangat . Sedih . Nak cakap tentang insaf ? Memang , rasa insaf saat tuh jeh . Yela , aku mengaku . Mula mula tuh memang lahh buat segala benda tuh sebab nak jadi baik kan . Tapi tuh lahh bila hati tak kuat . Tak nekad lama lama buat ala kadar jeh . Heh . Apa nak jadi neh . 

Dan bila dah betul betul nak jadi baik , maksud aku seseorang yang betul betul baik dari konteks Islam tuh sendiri kita tak boleh nak bergantung dengan buku jeh . Kena berguru . Kena ada orang yang bimbing . 
Memang lahh nak buat sesuatu perubahan tuh makan masa yang lama . Tapi lagi berbaloi kalau dapat mula dari sekarang kan . Bila dah nampak jalan ke arah tuh rugi kalau kita sia siakan .
Bila aku nampak budak budak tahfiz yang kat sebelah rumah aku neh time outing dorang kan . Memang aku ada terasa kenapa aku tak boleh nak pakai macam dorang eyy ? Kan lagi manis . Memang tertutup jeh semua . Kekadang aku sendiri yang rasa malu bila terserempak dengan dorang . Yela , kekadang aku main redah jeh keluar depan rumah tak berhijab . Lepas tuh elok plax lahh dorang ada sekali . Hmm , ye aku mengaku aku malu sebenarnya . Tapi tuh lahh nafsu dalam diri neh kan . Godaan . Alahai kuatnya . Yang satu suara kata , weh , malu lahh kenapa tak tutup aurat senang senang jeh keluar rumah macam tuh . Yang satu suara lagi kata , eyh biarlahh keluar depan rumah jeh lain orang lain cara . Malunya jadi manusia . Mudah sangat goyah kan . Aku bukan kata orang lain . Neh semua aku kata kat diri aku . Yang masih belum kuat berdiri . Yang masih macam lalang . Bila aku tengok balik gambar gambar masa zaman riang-ria-tak-ingat-apa-macam-dunia-sendiri-punya aku sedih . Suka aku jeh pakai macam tuh . Suka aku jeh buat rambut macam macam gaya . Dosa , bukan aku tataw semua tuh . Aku taw berdosa tapi nafsu dalam diri menguasai segalanya . Yang rasa eyh tak salah lahh pakai macam tuh , tak salah lahh nak colour rambut , naty rambut panjang gunting , hilang lah colour tuh semua . Teruknya . Aku dah taknak jadi macam tuh balik . Jangan lahh tetiba aku hilang arah jadi macam tuh balik . Kesian dekat mak abah aku , dorang dah bagi cukup didikan tapi aku buat alpa . Macam angin lalu jeh . 

Kalau dulu boleh jeh nak redah pakai short pant pakai t shirt short sleeve kalau keluar . Semua nak short short kan . Heh ! Masa tuh tak reti nak fikir . Main redah jeh semua . Tapi sekarang bila keluar mana boleh kalau pakai tudung tapi tengok t shirt short sleeve . Haihh ! Tak jadi macam tuh . Bukan sendiri tak taw aurat perempuan tuh dari mana ke mana . Tutup apa ke apa . Betul lahh kalau nak berubah neh susah sebenarnya . Bukan tader terdetik kat kepala aku neh tak boleh buat macam tuh . Tak boleh itu tak boleh ini . Tapi kenapa buat jugak ? Tapi kenapa main redah jeh ? Nak salahkan orang lain . Eyh . Mana boleh . Pokok pangkal diri sendiri . Bukan setakat tengok luar jeh dah kira sempurna bertutup semua . Dalam pun kena kira jugak . Bila dah macam tuh , macam macam segala benda kena jaga dari kepala sampai kaki . Otak nak kena bersih , mata nak kena kawal , percakapan tak boleh terbabas , kaki tuh kalau boleh jangan jejak kat tempat tempat yang memang dah terang terang boleh mengundang perkara negatif . Contoh , panggung wayang , pusat karaoke . Hmm . Boleh kata dua tempat tuh aku selalu jeh jejak . Memang lahh pergi dengan kawan kawan perempuan , keluarga sendiri . Tapi niat tak menghalalkan cara . Sebab tuh aku kata susah nak jadi baik . Bukan senang . Kalau ikut cakap jeh memang lahh senang . Nak laksanakan tuh yang susah . 

Post a Comment

0 orang sedang sengih comel: