TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

April 15, 2011

kalau dia buat perangai macam tuh aku rasa patut label dia bongkak berlagak kot

Fuhyohh . Fuhyohh . Tarik nafas dalam dalam dulu sebelum nak baca title aku tuh . HAHA . Apakah ? Tak relevan langsung langsung kan . Oke . Abaikan .
Sebenarnya hidup kat dunia neh macam macam jenis manusia yang kita boleh nampak . Hari hari memang sure 100% lahh ragam itu ragam ini kau boleh lihat . Sampai lahh kes yang satu neh yang buat aku rasa kenapa lahh dia jadi macam tuh . Jadi , jangan nak salahkan aku kalau aku nak cakap dia sombong atau apa apa yang sekutu dengannya . Heh !

Kenapa masa dulu masa zaman dia susah boleh jeh pun nak jejak rumah kampung . Boleh jeh pun nak duduk tidur terlentang kat rumah papan . Rumah macek yang kau tumpang tuh pun kau duduk senang lenang jeh . Sesen pun tader bayar sewa apa . Free jeh kan kau menumpang duduk rumah macek tuh . Aku tengok dulu elok jeh kau jalan jalan hidup dalam rumah tuh . Boleh bergelak tawa riang ria lagi . Sampai kekadang telinga aku yang bingit dengar suara kau taw . Tapi tuh lahh dah nama pun manusia . Bila dah mula senang sikit , berduit sikit mudah sangat lupa diri . Mudah sangat lupa asal usul . Segala macam benda yang dulu masa kau susah kau sanjung pun sekarang kau pandang sebelah mata pun macam nak tak nak jeh kan .
Aku bukan nak kata apa . Aku taw lahh sekarang life kau dah agak senang dari dulu . Kalau dulu kau menumpang dekat rumah papan macek tuh sekarang kau dah duduk rumah batu . Kawasan yang agak elit lahh kan . Kalau dulu kau ke hulu ke hilir guna motor satu tuh jeh sekarang kau dah ada kereta walau kereta kau tak berapa nak besar pun mahal mahal pun nak banding dengan kereta jiran sebelah rumah aku tuh . Tapi yang aku heran lagi berbulu mata aku neh cepat sangat plax kan kau berubah . Baru naek sikit jeh tak banyak tapi sifat berlagak kau tuh ketara gila . 
Oke . Bukan aku tak nampak kau pergi rumah papan yang kau tumpang duduk dulu tuh . Aku masih ada mata oke . Tapi hina sangat ke rumah tuh sampai kau sanggup tak jejak ? Hina sangat ke rumah yang dulu pernah jadi tempat kau berlindung tuh sampai kau masuk rumah tuh pun tak ? Kau sanggup bertenggek atas motor tuh biar lahh masa tuh awan memang dah bagi amaran nak hujan . Sanggup kau berjam jam duduk kat atas motor tuh tak turun jejak masuk salam cium tangan macek yang pernah kau tumpang rumah dia dulu . Sebab tuh aku kata kau berlagak . Sungguh aku tak sangka manusia boleh berubah sampai macam tuh sekali . Aku mampu pandang dari jauh jela kan . Tapi memang aku rasa kesian sangat kat macek tuh . Ntah lahh mungkin macek tuh tak perasan ke apa kan . Tapi apa salahnya kalau kau masuk rumah papan tuh , hormat lahh sikit kot ye pun kau dah hidup senang sekarang . Cuba ingat dulu kau menumpang makan tidur kat rumah sape . Haihh ! Kalau kau dah taraf kaya macam Mr Carlos Slim tuh tader lahh aku heran sangat pun . Tapi kau baru senang sikit jeh . Dah mula tunjuk lagak tak jejak langsung rumah macek tuh kan .  Ish ish . Manusia manusia . Tapi kalau nak ikutkan pun rumah keluarga kau sendiri pun macam lagi kurang jeh dari rumah macek tuh taw . Bukan aku tak pernah pergi rumah keluarga kau tuh . Lagi sedih kott aku tengok . Ohh , mungkin kau dah rasa cukup besar cukup hebat kan . Sebab tuh kau tak nak jejak dah rumah yang kau pernah tumpang dulu . Tapi kau tader rasa malu ke eyy ? Sekelumit pun tak ? Memang sungguh lahh aku tak pernah jumpa manusia macam kau . Aku harap satu hari nanti kau sedar kau ingat balik dekat insan yang pernah tolong kau masa kau susah dulu . 

1 comment: