TUKANG MENGARUT KATA

My photo
sungai buloh, selangor, Malaysia
kau berkata, kau bercerita seolah-olah kau yang berada dalam tapak kasut si tukang merasa. kalau makan sayur peria, kau yang rasa pahit. kalau makan gula gula, kau yang rasa manis. semuanya berkisar tentang konsep kehidupan.

April 20, 2011

kenapa ramai orang tak suka makan sayur peria eyh ?



Pehh . Siapa kata sayur peria neh tak sedap . Memang rugi ahh kalau korang tak makan sayur peria taw . Siyes sedap weh . Aku suka jeh makan . Kau nak suruh aku ratah macam tuh jeh pun boleh . Memang ahh ramai yang kata sayur peria neh tak sedap lahh pahit lahh itu lahh ini lahh . Banyak songeh ahh kau . Apa kata kalau orang dah masak tuh kau makan jeh . Kau letak kat mulut , kunyah kunyah then kau telan . Tader pahit mananya derr .  Oke oke , dulu masa aku kecik kecik aku ngaku ahh kan memang aku tak sentuh langsung langsung pun sayur neh semua . Habis paling hebat pun sayur yang aku makan masa aku kanak kanak hingusan dulu pun sayur kangkung , carrot , bayam . HAHA . Memang tuh lahh pun kan sayur budak budak suka makan . Tapi bila aku dah besar sikit memang habis segala sayur aku makan . Kau bagi jela pun sayur apa kat aku . Sampai ulam ulam tuh pun aku makan gak . Sedap ahh . Tapi aku dah lama tak makan sayur kacang botol . Kau taw tak kacang botol tuh apa ? Kalau kau tak tahu kau pergi google . Confirm ada punya . Haa , ulam pegaga tuh pun aku dah lama tak makan . Susah doe nak jumpa sekarang . Dulu banyak jeh kat belakang rumah aku neh . Tapi semenjak dunia semakin moden neh kan . Ntah macam mana ntah ulam ulam kat sekitar rumah aku neh pun dah ikut sama hilang . HAHA . Bengong !


Nenek aku cakap sayur peria neh banyak khasiat dia . Boleh ubat penyakit apa ntah . Aku tak ingat ahh . Darah tinggi eyy ? Ke aku yang salah . Maklum lahh nak ingat pasal fakta sakit sakit neh aku payah sikit , tapi kalau kau suruh aku ingat menu makanan tuh haruslahh melekat jeh dalam kepala otak aku neh . HEHE .
Tapi kan memang lahh semua sayur pahit pahit neh aku boleh telan macam tuh jeh sedap jeh aku makan . Tapi kalau kau nak suruh aku makan ubat , haihh ! Memang tak lahh . Dulu aku pantang taw kalau sakit ke doctor bagi ubat memang aku suka betul nak makan . Tapi bila dah makin besar neh ntah ngada ngada apa ntah datang . Aku jadi tak suka makan ubat . Tak suka oke , bukan takut makan ubat . Lain eyy maksud dia . HAHAHA . Satu ubat jeh aku suka . Ubat batuk . Sedap lahh ubat batuk neh kekadang tuh aku rasa macam nak minum jeh satu botol ubat batuk tuh . Pehh . Baru high sikit kan . Gila tak gila aku neh . Ehehh ! Ada lahh sikit kott . Dalam bulan neh banyak kali gak ahh mak aku masak sayur peria . Aku pun suka jeh makan . Nak plax mak buat peria goreng . Fuhh . Memang terbaek dari dapur rumah mak abah aku lah . Sedap gila . Malam tadi pun mak aku buat lagi peria goreng . Kau pernah makan peria goreng tak ? Kalau tak pernah sumpah aku kesian sama kau . HAHHAAHA .


Haa . Macam neh lahh lebih kurang rupa peria goreng tuh . Bahan bahan dia kalau tak silap aku lahh kan . Maklum lahh aku taw makan jeh , buatnya idak lerrr . HAHA . Kau letak tepung gandum , tepung beras sikit , kunyit , garam . Haa . Tuh jeh kot . Pastuh kau gaul gaul lahh . Perap jap dalam beribu ribu saat . Agak agak kau rasa macam dah sebati dah terserap segala ramuan tadi kan . Kau goreng bagi garing garing sikit . Memang sedap ahh . Makan dengan nasi panas plax . Huishh . Tapi tak sempat nak makan dengan nasi panas pun dah separuh aku ratah macam tuh jeh . HEHE . Terima kaseh mak sebab sentiasa masak sedap sedap .

p/s : gambar gambar tuh aku google jeh . itu pun kemudahan yang ada , aku guna lahh kan . berlambak lambak gambar aku jumpa . (:

4 comments:

  1. huii !! dah goreng baru nampak sedap.. but peria tetap pahit :) :)

    ReplyDelete
  2. @Aizat Hamdan ahaa . tapi memang siyes sedap ahh . pahit tuh pun yg best taw . haha

    ReplyDelete
  3. cikna suka makan peria katak yg digoreng dengan telur.. sgt sedap tau even pahit. pahit itu ubat

    ReplyDelete
  4. @m!sZ zAL!nA sama ! cik leya pun suka kalau mak masak peria goreng campur telur . memang terbaek !

    ReplyDelete